15 jan

Att fakturera utan att ha ett företag

Den som vill ha en egen verksamhet och ta betalt som privatperson behöver idag inte särskilt mycket, med rätt verktyg. Det finns många bra lösningar för att kunna ha något som på sätt och vis liknar ett eget företag, utan att vara det. Det viktigaste är hur skatten betalas, och det kan man ordna via ett företag som sköter den biten. Då får man istället ut en lön, skattad och klar. Här kommer idéer på vad man kan behöva.

Basbehovet

En egen hemsida är egentligen allt man behöver för att kunna driva en egen verksamhet, som säljer varor eller tjänster. Det går utmärkt att fakturera som privatperson och man anger sina inkomster i sin deklaration precis som för vilket lönearbete som helst. För att skapa en egen hemsida kan följande vara bra att ha:

  • Unik webbadress.
  • Webbhotell för att lagra sina sidor.
  • CMS-program för att administrera sidorna.

De två första brukar man kunna ordna vid ett och samma ställe. När det kommer till CMS-program kan man även där undersöka om det finns stöd för Drupal eller WordPress. Ofta kan det finns exempelvis WordPress 1-klicksinstallation, vilket innebär att WordPress är enkelt att installera på den webbplats man köpt. Man bör vända sig till någon av de större webbhotellen för att få ett så bra pris som möjligt. En enkel webbsida bör inte kosta mer än ett par hundralappar per år, om ens det.

Förutsättningar för ett kundnätverk

Det viktigaste är att börja marknadsföra sin verksamhet, vilket ofta sker via nätet. Sedan gäller det att kunden blir intresserad så fort dina webbsidor besöks. När man har skapat sina webbsidor är det viktigt att man ser till att sidorna är tillgängliga och optimerade för att synas högt upp i Googlesökningarna. Om man inte syns på nätet, finns man inte heller. En tråkig sanning som man gör bäst i att ta på allvar. Här är några grundläggande tips för att få bra synlighet då människor söker på nätet efter det man erbjuder:

  • En bra struktur på innehållssidorna man skapar innebär att det finns rubriker och relevant brödtext. En rörmokare skriver naturligtvis information om sina tjänster, och använder de ord som en kund söker efter. Det kan vara information om vattenskador eller rörmokare i Borås, om det är där man arbetar.
  • Man bör använda bra bilder, som inte är suddiga. Bilderna måste kännas relevanta för det man representerar. Någon som säljer gitarrer kan inte ha massor av bilder på skotrar.
  • Man ska undvika tomma sidor. Det är bättre att vänta med att lansera sidorna tills man har ordentligt med bilder och text, än att lansera något som gapar tomt.
  • Man ska undvika att skapa sidor som är svåra att navigera genom. Allt för mycket information, gör det svårt att se helheten för en kund. Kontaktinformation, eller hur man gör en beställning, ska gå att hitta på högst fem sekunder då man kommer till webbplatsen.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *