5 feb

Hitta rätt personal till företaget

Personalen är avgörande för att ditt företaget ska lyckas växa. En rekrytering är en unik möjlighet att få nya perspektiv och kompetens till bolaget. Tyvärr är det en stor utmaning att hitta rätt personal. Rekrytering är en mycket tidskrävande process och det är inte alltid möjligt för små och medelstora företag att lägga resurser på det. Som tur är finns det smarta tips som gör att du effektivt kan hitta rätt kompetens. Här hittar du de bästa tipsen.

Ta hjälp av ett bemanningsföretag

Alla företagare vet att tid är pengar. Därför är det viktigt att rekryteringsprocessen är så tidseffektiv som möjligt. Det bästa tipset är att ta hjälp av ett bemanningsföretag så att du och ditt företag istället kan fokusera på kärnverksamheten. Låt ett rekryteringsproffs ta över och hitta rätt personal åt er. Bravura är ett rekrytering- och bemanningsföretag Malmö som hjälper företag i Malmö och Skåneregionen med bemanning. Deras expertis är att hitta tillfällig personal och konsulter med specialistkompetens under de perioder då behov finns. För många företagare förändras behovet av kompetens snabbt och då kan det vara bra att snabbt hitta någon som kan hoppa in tillfälligt. Det kan exempelvis vara en tid på året då ni har mer att göra, föräldraledigheter eller någon annat tillfälligt behov. Bravura erbjuder flexibla bemanningslösningar inom hela tjänstemannaområdet. Du kan bland annat få hjälp att hitta kompetens inom försäljning, kundsupport, IT och administration. Bravura tar hela arbetsgivaransvaret och ser till att kollektivavtalen följs. Med andra ord kan du som företagare spara både tid och pengar.

Erbjud internships och praktik

Att erbjuda internships och praktikplatser kan vara ett bra sätt att locka studenter och personer med lite arbetserfarenhet. Det är även ett bra sätt för dig som företagare att känna efter om personen är rätt för er. Det är viktigt att du som arbetsgivare inte bara ser praktiken som billig arbetskraft utan anstränger dig för att praktikanten ska lära sig mycket och vilja stanna kvar hos er. En lyckad praktikplats kan leda till en trogen och motiverad medarbetare.

Använd sociala nätverk

Var du hittar rätt person till jobbet beror såklart på vem det är du söker. Kom ihåg att det finns många olika kanaler att hitta personal. Sociala nätverk som Facebook och LinkedIn gör det möjligt att nå ut till intressanta kandidater. Facebook har många grupper för jobbsökande där du kan annonsera din tjänst. Du kan även annonsera direkt från företagets egna sida. Det samma gäller för yrkesnätverket LinkedIn där många seriösa kandidater finns. Kom ihåg att konkurrensen om kompetensen är hög även här. Det krävs att du skriver en bra jobbannons för att locka till den bästa kompetensen. Om du inte är van att använda Linkedin kan du med fördel ta del av ett bemanningsföretag som hjälper dig navigera rätt. Även jobbmässor och besök i skolor och universitet kan vara en bra idé för att marknadsföra ditt företag till potentiella medarbetare.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *