Att starta företag
Många har nog någon gång funderat över att starta eget. Efter ett antal år i arbetslivet finns en massa kunskaper och erfarenheter som kanske kan omsättas till egen verksamhet. Det finns förstås också unga entreprenörssjälar som bestämt sig redan från början att det där med att arbeta åt någon annan inte känns som bästa lösningen.
Att vara företagare är roligt, slitigt och givande på många olika sätt. Det blir sällan några åttatimmarsdagar utan mer ett sätt att leva. I alla fall för en del. Lite beroende på bransch är startkapitalet olika stort. Den som ska starta butik eller försäljning av något slag behöver större startkapital än den som vill sälja sina egna tjänster. Att låna pengar är ofta en nödvändighet precis i starten. Sedan ska det helst handla mer om en hållbar affärsplan och positiv utveckling som på sikt ger bra avkastning.
Att starta eget
Som med allt annat börjar det med att du bestämmer dig för att försöka. När det beslutet är taget blir det dags att se över ekonomin och förutsättningarna. Är det bäst att börja på deltid vid sidan av annat arbete eller är affärsidén så klockren att du kan kasta dig in i den till hundra procent direkt?
Att ha en genomtänkt och bra plan är förstås en förutsättning för att lyckas. Det finns bra guider och tipslistor på nätet som du kan få hjälp och stöd av så du inte missar något väsentligt.
Gör det du är bra på
Var ärlig mot dig själv, använd din tid och din talang på smartast sätt så blir det både roligt och givande. Våga testa företagandet men försök inte göra allt själv för att spara pengar. Det är sällan bästa lösningen. Är du bra på bokföring ska du naturligtvis göra den själv, men annars är det mycket bättre att anlita någon annan så kan du själv lägga tiden på det du själv är bäst på. Samma sak med webbsidor eller vad det nu kan vara. Visst finns det gott om verktyg på nätet i dag som lockar med att det är billigt och enkelt att göra allt själv. Men inte ens det bästa verktyget i världen åstadkommer en snygg webbsida om du själv saknar grafisk känsla och pedagogiska kunskaper för hur ditt budskap ska presenteras.